maandag 6 december 2010

Geschiedenis van de Transistor

Geschiedenis van de transistor zal mijn eerste inhoudelijk bijdrage in dit blog heten. Ik ben daar druk mee bezig, maar het is een hele klus.
Nu zult u denken: ja maar daar is toch alles al van bekend. Bardeen, Brattain en Shockley hebben die in 1947 uitgevonden en dat is het dan. Er is inderdaad al heel veel over geschreven o.a. het boek "Crystal Fire"van Michael Riordan en Lillian Hoddeson. 
Wat veelal onderbelicht blijft is dat er heel van voorwerk, dat minstens zo belangrijk is als de laatste stap van Bardeen en Brattain, door anderen is verricht.
Ook weet bijna niemand dat in Frankrijk de Duitsers Mataré en Welker slechts enkele weken na  Bardeen en Brattain ook met een transistor achtige device versterking aantoonden. Ook hier ging een heel traject aan vooraf, maar in dit geval hadden de onderzoekers zelf voor een groot deel de basis gelegd.
Mijn artikel zal ongeveer beginnen bij Schottky, die in 1939 de theoretische basis voor de metaal-halfgeleider diode legde met de grenslaag theorie (Randschichttheorie). Als slot van mijn verhaal heb ik gepland de productie van transistoren. Ook hier is de gangbare weergave van de geschiedenis vaak incompleet. Het lijkt wel of de Duitse firma Intermetall van Mataré geheel vergeten is. Toch waren zij de eerste met grootschalige productie en demonstreerden in 1953 de eerste transistorradio.
Intermetall transistorradio op de Funkausstellung in 1953 in Düsseldorf
Genoeg hoop ik om uw interesse te wekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten